מהו חוסן נפשי ולמה חשוב לעבוד עליו?




כמה פעמים שמעתם את המושג "חוסן נפשי" ולא הבנתם בדיוק למה הכוונה? הוא בוודאי התקשר לכם עם אישיות חזקה (בעיקר בגלל המילה חוסן), עמידה בפני מצבים מאתגרים או מתן דגש לשכלתנות על פני רגשנות. האם לזה התכוון המשורר? ובכן, גם, אבל לא רק.


חוסן נפשי – הגדרה

חוסן נפשי הוא יכולת פסיכולוגית, שמאפשרת לנו להתמודד באופן חיובי עם משברים, מצוקות, טרגדיות או מצבי לחץ שפוקדים אותנו במהלך החיים. ההתמודדות כוללת גם הסתגלות לנסיבות שנגרמו בעקבות אותם מצבים, גילוי גמישות ומציאת עוגנים חיוביים ופיתוח מיומנויות התמודדות.

ניתן לתאר את החוסן הנפשי כשריר רגשי המצוי בנפש של כולנו במידה מסוימת. בדומה לתרגילי כושר שאנחנו עושים לחיזוק השרירים, גם את "שריר החוסן" ניתן לפתח ולחזק כדי לשפר את ביצועיו.


אילו מצבים דורשים מאיתנו חוסן נפשי?

ישנם מצבים "רכים" יחסית שפוגשים אותנו ביומיום כמו קבלת הודעת פיטורין מהעבודה, קושי ממשי לג'נגל בין עבודה לחיי משפחה דוחקים או סיומה של מערכת יחסים עם אדם אהוב. מצבים קשים יותר לנפש הם, לדוגמה, איבוד אדם אהוב, התמודדות עם מחלה קשה, עוני או טראומה כתוצאה מאירוע מכונן בחיינו.


הטרדה מינית כאירוע שיוצר מצוקה נפשית

הטרדה מינית היא עוד אחד מאותם מצבים קשים שמצריכים התמודדות נפשית אישית של מי שחווה אותה. ישנם מי שיפעילו את מנגנוני ההגנה שלהם ויכחישו את המאורע או אף יקחו את האשמה על עצמם, וישנם מי שיפתחו כעס או עלבון ויאבדו את האמון בסביבתם. כך או כך, התחושות של מי שעובר הטרדה מינית הן קשות, ועל מנת להצליח להתגבר על המצוקה שנוצרה ולהתחזק, פסיכולוגית, יש צורך במיומנויות נפשיות מסוימות שהן מה שמרכיב את החוסן הנפשי.

מתי נכון להכין את הנפש להתמודדות עם מצוקות? תמיד. לא צריך להיות, חלילה, קורבן הטרדה מינית כדי להתחיל לעבוד על חיזוק הנפש ופיתוח מיומנויות להתמודדות. אפשר לאמן את השריר באופן כללי, להיות מודעים לו ולשפר את יכולת ההסתגלות לשינוי בחיים שעלול להגיע בעקבותיה.


מרכיבים עיקריים של חוסן נפשי

ישנם מרכיבים שונים המסייעים לתהליך של חוסן נפשי, והשילוב ביניהם הוא שייצור יכולת התמודדות יציבה וחזה יותר. מחקרים רבים הראו כי הגורם העיקרי לחוסן הוא קיום מערכות יחסים קרובות בתוך המשפחה ומחוצה לה, המבוססות על אמון ומציעות אהבה, עידוד ותמיכה. במקביל, גם ביטחון עצמי, נקודת ראיה חיובית ויכולת לנהל רגשות ודחפים הם שיוצרים את התמהיל לנפש חזקה ובריאה.


כיצד תוכלו לעבוד על החוסן הנפשי שלכם?

· הקיפו את עצמכם בסביבה תומכת – כאמור, מערכות יחסים הן אחד המרכיבים החשובים ביצירת חוסן נפשי, לכן כדאי להקיף את עצמכם בבני משפחה או בחברים תומכים וקשובים. האיכות, במקרה הזה, עדיפה על פני הכמות, לכן מספיקים גם מעט קשרים קרובים, אך יציבים ומשמעותיים.

· אל תראו משברים כ"סוף העולם" – אמנם מצבים קשים בחיים לפעמים אינם ניתנים לשינוי, אך מה שכן ניתן לשינוי הוא אופן ההתייחסות שלכם אליהם. האמינו ביכולת שלכם להגיב אחרת למצוקות ולהסתכל אל מעבר לכאן ולעכשיו.

· קבלו את העבודה ששינויים הם חלק מהחיים – יכול להיות שיעדים מסוימים כבר אינם ניתנים להשגה, יכול להיות שלא תוכלו לשנות את מה שקרה. קבלו את העובדה שהחיים משתנים והתמקדו בהתמודדות שלכם איתם מאשר בהתנגדות לקבל אותם.

  • · הציבו עבור עצמכם יעדים הגיוניים – התקדמו בבטחה אל עבר המטרות שהצבתם לעצמכם. יכול להיות שההישגים שלכם ייראו לכם קטנים, אך עצם זה שהצלחתם יעודד אתכם להמשיך בתהליך ההתמודדות שלכם.

  • · טפחו פרספקטיבה חיובית כלפי עצמכם – האמינו ביכולות שלכם לפתור בעיות, סמכו על האינסטינקטים שלכם. כפי שציינו קודם, על כך נשענת בניית החוסן הנפשי.

  • · שמרו על תקווה ואופטימיות – הציפייה לדברים טובים שיקרו לכם תזמן לכם אותם. דמיינו איפה אתם רוצים להיות במקום להעביר זמן בחששות ממה שיקרה לכם.

  • · עשו דברים למען הגוף והנפש – השקיעו בעצמכם ומצאו זמן לדברים שעושים לכם טוב כמו ספורט, תחביבים, טיפוח ועוד.

  • · מצאו דברים שעוזרים לכם ברגעים קשים – יש מי שאוהבים לכתוב את המחשבות שלהם, יש מי שעושים מדיטציה ויש מי שמחליטים לפנות לסיוע מקצועי. בחרו את הדרך שמתאימה לכם ולסגנון שלכם ונסו לראות האם היא מקלה עליכם את ההתמודדות.

זכרו, כל אדם הוא שונה וכך גם ההתמודדות שלו עם מצבים קשים לאורך החיים. פיתוח החוסן הנפשי גם הוא אינדיבידואלי, לכן התאימו אותו למי שאתם, להעדפותיכם והאופי שלכם.

אין זה אומר שלא צריך להתאמץ. כן תצטרכו לעבוד על עצמכם, לדוגמה, כדי לבחור בפרספקטיבה חיובית לחיים אם אתם לא מחשיבים את עצמכם כאנשים עם זווית ראייה אופטימית במיוחד. בדיוק כמו הקושי שאתם מרגישים באימון הכושר, כך גם אימון החוסן הנפשי עשוי לדרוש מכם עבודה והשקעה. המטרה כאן בהחלט מקדשת את האמצעים.

052-3510030

  • Facebook