המדריך להתמודדות אישית עם הטרדה מינית בעבודה


המדריך להתמודדות אישית עם הטרדה מינית בעבודה


*המאמר נכתב בלשון נקבה כיוון שרוב המוטרדות הן נשים, אך הוא מופנה לשני המינים

הטרדה מינית, בין אם מתרחשת בעבודה והן אם במקום אחר, מותירה את חותמה על הקורבן. זוהי לא עוד סיטואציה מביכה או לא נעימה, אלא כזו שיש לה פוטנציאל להשלכות ארוכות טווח עבור מי שנאלצה לחוות אותה. קשת הרגשות שלה יכולה לנוע בין דיכאון, דרך חרדה ובושה ועד להאשמה עצמית, תחושות בלבול ושאלות כמו – "רגע, אולי הבאתי את זה על עצמי?".

העובדה שההטרדה המינית התרחשה בעבודה, מקום בו אנו נמצאים שעות ארוכות מדי יום, מעצימה את התחושות האלו.. במילים אחרות: עובדת שהוטרדה ע"י עובד בכיר יותר או קולגה נאלצת לפגוש בו שוב ושוב ולהתכווץ בכל פעם מחדש.


דרכי התמודדות מופעלות כמנגנון הגנה

לא רק תחושת האשמה עצמית היא דרך התמודדות שיכולה להופיע באופן אוטומטי אצל חלק מהקורבנות. ישנן מי שיחושו המומות ממעשה מבזה כלפיהן בעבודה, ומיד עלולות להתנתק מהסיטואציה ואף להכחיש אותה (גם בפני עצמן). זהו מנגנון הגנה מוכר, תגובה הישרדותית של הנפש המאפשרת המשך תפקוד.

כחלק ממנגנוני ההגנה, יש מי שיתנו הסבר אחר להתנהגות הפסולה, ייקחו את האחריות על עצמן או יתעלמו מהסיטואציה עקב בלבול או פחד מההשלכות הצפויות במידה ויתעמתו עם המטריד.


ביטוי נפשי ופיזי להשלכות ההטרדה המינית

נפשה וגופה של מי שעברה הטרדה מינית עוברים זעזוע, בין אם היא מפעילה מנגנוני הגנה ובין אם לאו. המקרה שעברה משאיר את חותמו עליה, משפיע על מחשבותיה, רגשותיה והתנהגותה כמו גם על בריאותה.

זה לא נדיר שקורבן הטרדה מינית תרגיש קשיים בסיסיים בתפקוד: קושי להירדם או לקום בבוקר, חוסר תיאבון, כאבי ראש, קשיי ריכוז, כאבי בטן ועוד. במקרים מסוימים אף תיתכן עלייה בלחץ הדם שלה כתוצאה מהמתח הרב הנלווה למקרה, כמו גם ברמת הסוכר בדם. במקרים אחרים הגוף ׳תוקף׳ את עצמו, והתגובה שלו תבוא לידי ביטוי במחלות אוטואימוניות, הפרעות בתפקוד הלב וכלי הדם ובתפקוד המטבולי.

מבחינה נפשית והתנהגותית, העובדת עלולה לחוות תסמיני דיכאון וחרדה, פחד וחשדנות כלפי הסובבים אותה, אשמה, בושה, תחושת חוסר אונים ותסמיני טראומה.

כשמדובר בהטרדה מינית שהתרחשה במקום העבודה – עלולות להתווסף להשלכות על המוטרדת תהיות הבאות לידי ביטוי בהערכה עצמית נמוכה בתפקוד המקצועי כמו גם מבוכה וחשש מפני החברים לסביבת העבודה שיגבשו דעה שלילית עליה עם גילוי המקרה. לצד כל אלה, סביר להניח שהמוטרדת תתחיל לראות את סביבת העבודה שלה באופן שלילי ותפתח כלפיה עוינות.


אז איך אפשר להתמודד באופן יעיל עם הטרדה מינית במקום העבודה? הנה מדריך מעשי:

• הכירו בכך שההטרדה המינית התרחשה– צעד משמעותי בהתמודדות עם משבר שכזה הוא להכיר בכך שההטרדה אכן התרחשה. גם כאן. תנו שם למה שקרה לכן (הסתייעו בסעיפי החוק), מתוך ההבנה שזה הבסיס לטיפול בעצמכן ובמי שהטריד אתכן. לחוק המלא למניעת הטרדה מינית לחצו כאן.

• העבירו את האחריות למטריד – אל תרגישו אשמות, אל תתעלמו, אל תכחישו, גם אם הנטייה הראשונית שלכן תוביל לשם (מנגנוני הגנה, זוכרות?). אל תמעיטו בחוויה ווהשתדלו מלבקר את תחושותיכן.

• שתפו מישהו קרוב במה שקרה לכן – אל תתמודדו לבד. נסו למצוא מישהו שיכבד את רגשותיכן ואת נקודת המבט שלכן וילווה אתכן לאורך התהליך. זכרו כי שמירה על העניין בסוד תגן על המטריד. יחד עם זאת, בחרו בקפידה את מי אתן משתפות במקום העבודה כך שישמור על פרטיותכן ויוכל לסייע לכן, הממונה למניעת הטרדה מינית במקום עבודתכן או עובד/ת בכיר/ה שיעזור לכן לגשת לממונה.

• היו סלחניות כלפי עצמכן – לוקח זמן להמשיך הלאה ולהירפא מפגיעה, בוודאי כזו שמתרחשת במקום אליו אתן נאלצות להגיע מדי יום. אתן מתמודדות בו זמנית במישור הפיזי, הרגשי והפסיכולוגי. אל תאיצו בעצמכן. זה הזמן להיות מכילות כלפי עצמכן ולהתחזק בקצב שלכן.

• שמרו כל תיעוד להטרדה המינית – הקלטות, צילומים, מיילים שמורים או הודעות ווטסאפ – שמרו את כל מה שיכול לשמש כהוכחה לכך שעברתן הטרדה מינית. יתכן שתצטרכו להעזר בתיעוד זה בעתיד אם תחליטו להגיש תלונה. עם זאת, זכרו: אם אין לכן עדויות, אין זה אומר שלא עברתן הטרדה מינית!

• פנו לקבלת סיוע – הכוונה היא לפנות לגורמים שתפקידם לייעץ לכן כיצד לפעול במקרה שהוטרדתן מינית בעבודה. זו יכולה להיות הממונה למניעת הטרדה מינית מטעם מקום העבודה או סיוע חיצוני כמו מרכזי סיוע לנפגעי תקיפה מינית. גם חומר קריאה יכול לעזור לכן להבין את הזכויות שלכן ולכוון אתכן בכל דרך שלא תבחרו.

• פנו לקבלת טיפול נפשי – אם קשה לכן להתמודד לבד, אם אתן מרגישות ששיחות עם מישהו מקצועי יסייע לכן להתחזק – אל תהססו לפנות אל גורם מטפל ומוסמך.


זכרו, אין סיבה שתרגישו רע פעמיים. אם עברתן הטרדה מינית במקום העבודה, אל תזנחו את המישור הרגשי והאישי והשקיעו משאבים כדי להתחזק ולשפר את מצבכן.